Het laatste formule 1 nieuws

Toto Wolff benadrukt met klem bij F1: "Ontketen geen brandstof- en olieoorlog"

Toto Wolff benadrukt met klem bij F1: “Ontketen geen brandstof- en olieoorlog”

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Mercedes-teambaas Toto Wolff waarschuwt dat de zoektocht van de Formule 1 naar een meer duurzame toekomst niet moet ontaarden in een brandstof en olie-oorlog’. Hoewel de huidige V6 turbo-hybride-motoren niet erg populair zijn bij een groot deel van de Formule 1-fans, heeft hun technologie wel de toon gezet voor de route die de Formule 1 wil gaan volgen. Er zijn al volledig duurzame brandstoffen beschikbaar gesteld om te testen, en het uiteindelijke doel is om deze in de Formule 1 te introduceren terwijl gestreefd wordt naar een nog grotere efficiëntie met de nieuwe motoren die in 2026 worden geïntroduceerd.

De Formule 1 wil in 2030 netto een nul-voetafdruk hebben, en om dat te bereiken zijn duurzame biobrandstoffen en efficiënte hybride motoren, die op of zelfs boven het niveau van de huidige motoren werken, van cruciaal belang.

De kosten van de huidige krachtbronnen zijn echter niet houdbaar, en de teams hebben aangedrongen op een goedkopere vervanging in 2026 of misschien zelfs 2025.

Bovendien wil Wolff niet dat de verschillende leveranciers van olie en brandstoffen aan de teams, zoals Mercedes’ partner Petronas, verwikkeld raken in een oorlog terwijl de Formule 1 deze ontwikkelingen nastreeft. “Het is duidelijk dat accu’s steeds efficiënter worden en dat er energieconversie plaatsvindt”, zo wordt Wolff geciteerd door GPFans.

“Dan kunnen duurzamere brandstoffen, of het nu synthetische brandstoffen zijn of iets anders, heel interessant zijn, maar daar moeten we natuurlijk met onze brandstof- en oliepartners naar kijken, want we willen geen escalerende brandstof- en olieoorlog, hoe interessant het ook zou zijn om grenzen te verleggen, dus het gaat om het juiste compromis.”

De volgende generatie Formule 1-motoren is een heikele kwestie waarbij de kosten een belangrijke factor zijn, hoewel het voor zo’n geavanceerde technologie, met als doel om toekomstige motoren op volledig duurzame brandstoffen te laten werken, moeilijk zal zijn om ze tegen een veel lagere prijs te maken dan de huidige V6’s.

Red Bull-baas Christian Horner verklaarde eerder dat zijn team ongeveer 200 miljoen pond per seizoen uittrekt voor hun Honda-motoren en zette de drie criteria uiteen waaraan de nieuwe generatie krachtbronnen volgens hem moet voldoen. “Ik denk dat ze voor de […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Toto Wolff benadrukt met klem bij F1: “Ontketen geen brandstof- en olieoorlog”