Het laatste formule 1 nieuws

Toto Wolff: 'Formule 1 moet meer elektrisch in 2025'

Toto Wolff: ‘Formule 1 moet meer elektrisch in 2025’

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Volgens het Mercedes-opperhoofd gaat de sport met de wil van de autoindustrie en de fans mee: innovatie heeft de voorkeur boven spektakel. Het hybride-element van de Power Units wordt daarom een stuk groter vanaf 2025.

Afgelopen zaterdag gingen de FIA, Formule 1, de zittende motorfabrikanten en Audi en Porsche om de tafel om de plannen te bespreken voor de nieuwe motorformule voor 2025. De grote vraagstukken draaiden om het verminderen van de kosten, verbeteren van het imago van de sport en het promoten van duurzaamheid. Bij de FIA Conference in Monaco deed Toto Wolff gisteren een boekje open over de visie van Mercedes op de nieuwe regels. Geen terugkeer naar geluid

Ondanks de geplande introductie van ecologisch verantwoorde synthetische brandstoffen is er geen sprake van dat de Formule 1 terugkeert naar de V8 of V10 . Volgens Wolff past een dergelijke motor niet meer in het profiel van de sport, zeker gezien de huidige situatie in de autoindustrie:

“We willen kosten besparen, dus we willen het wiel niet opnieuw uitvinden. Maar we willen ook een motor hebben die relevant zal zijn van 2025 tot 2030, en we kunnen geen oude petrolheads zijn met gillende motoren terwijl iedereen van ons verwacht dat we elektrisch zullen gaan.” Meer elektrisch

De 1,6 liter V6 turbo’s zullen volgens Wolff dus gewoon blijven, maar om de motoren heen zal er alsnog genoeg veranderen. Volgens Wolff gaat de Formule 1 richting de complexiteit die de hybride LMP1 -auto’s bereikten in het World Endurance Championship door het elektrische aandeel van het hybride systeem ‘enorm te vergroten’. De prototypes van Porsche, Toyota en Audi haalden de helft van hun vermogen uit het elektrische gedeelte van het hybride systeem.

Tegelijkertijd wil de Formule 1 de enorme kosten van de LMP1 echter gaan vermijden, onder andere door het verwijderen van de complexe en kostbare MGU-H, gekoppeld aan de turbo. Het vergroten van het elektrische aandeel zal dus moeten gebeuren met extra kinetische systemen in de remmen (MGU-K). De enige manier om dit effectief te doen is door de systemen toe te passen op de vooras, wat onvermijdelijk zal leiden […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Toto Wolff: ‘Formule 1 moet meer elektrisch in 2025’