Het laatste formule 1 nieuws

Twee crashes met hoge snelheid die ernstige gevolgen kunnen hebben voor Pirelli

Twee crashes met hoge snelheid die ernstige gevolgen kunnen hebben voor Pirelli

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Nou, wat moet ik zeggen. Er is maar één ding dat de eerste overwinning van Sergio Perez als Red Bull Racing -coureur echt overschaduwt en dat zijn de Pirelli-banden. Pirelli levert sinds 2011 banden aan de Formule 1 -teams en hun contract loopt tot 2023, dus ze blijven. De snelle crashes van Lance Stroll en Max Verstappen op het rechte stuk worden onderzocht en zouden veroorzaakt kunnen zijn door bandenpech of brokstukken. Aangezien de Nederlandse coureur een sleutelfiguur is in de strijd om het kampioenschap, kan dit incident ernstige gevolgen hebben.

Vóór de Grand Prix van Azerbaijan verklaarde Pirelli dat de hardste van de drie compounds die ze naar de race brachten (de C3-band) tot 40 ronden kon meegaan. Stroll van Aston Martin crashte echter nadat hij slechts 30 ronden op die band had gereden. Hij kreeg een lekke linkerachterband en werd met een gevaarlijke snelheid de muur in geslingerd.

Slechts zeventien ronden later onderging de RB16B van Verstappen precies hetzelfde lot. Hij had slechts 34 ronden op zijn set van harde banden, maar dat voorkwam niet dat hij in de muur belandde met ongeveer 200 km/u.

De veiligheid van de F1 heeft de afgelopen jaren een hoge prioriteit gehad, waarbij de toevoeging van het halo-apparaat van vitaal belang bleek na de crash van Romain Grosjean in Bahrein vorig jaar. Als bandenpech zich echter zomaar kan voordoen, komt de toekomst van Pirelli op losse schroeven te staan. Natuurlijk kan het elke bandenleverancier overkomen. Pirelli zelf denkt dat brokstukken op zijn minst een grote rol hebben gespeeld bij Verstappens crash, maar het is verontrustend dat dit soort gebeurtenissen al eerder zijn voorgevallen. Voorbeelden van andere bandenpechgevallen:

Misschien wel het meest opmerkelijke incident vóór de Grand Prix van Azerbeidzjan van dit jaar, was de Grand Prix van Groot-Brittannië in 2020. Lewis Hamilton kwam op drie wielen naar de overwinning, maar kon ternauwernood de beste inspanningen van Verstappen afweren nadat zijn linker voorband lek sprong. Pirelli zei dat de defecten die dag te wijten waren aan “extreem lang gebruik” op een veeleisend circuit van Silverstone . Hamilton was het opvallende incident, maar ook zijn […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Twee crashes met hoge snelheid die ernstige gevolgen kunnen hebben voor Pirelli