Het laatste formule 1 nieuws

Uit het archief: iconen van de TT

Uit het archief: iconen van de TT

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

TT-truien gedragen door Duitse fans (1967) (Rechten: Nationaal Archief – fotograaf onbekend / Anefo) De TT kent vele iconen. In bijna honderd jaar TT-geschiedenis (de eerste race was in 1925) zijn talloze coureurs voorbijgekomen waar men vandaag de dag nog steeds over praat. Denk bijvoorbeeld aan Giacomo Agostini en Ángel Nieto, maar ook Nederlandse rijders zoals Wil Hartog en Egbert Streuer. Dit is een artikel van vorig jaar, op de dag waarop de 90e TT eigenlijk verreden zou worden. Vanwege de coronacrisis werd die editie toen afgelast.

Valentino Rossi is een icoon van deze tijd, maar verschijnt vandaag – waarop de negentigste TT zou worden verreden – niet aan de start in Assen. Net als alle andere coureurs. Het coronavirus leidde ertoe dat voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog de TT niet doorgaat. Geen gebrul van motoren, geen biertje op het talud en geen feest in de stad. Het is stil in Assen.

Daarom gaan we vandaag terug in de tijd en duiken we in de rijke historie van de TT. Een overzicht van enkele TT-iconen (een overzicht dat ‘uiteraard’ niet compleet is). Geoff Duke (1923-2015)

Geoff Duke na zijn overwinning in de 350cc-klasse in 1952 (Rechten: Nationaal Archief – Noske, J.D. / Anefo) The Duke , zoals hij ook bekendstaat, wordt zes keer wereldkampioen: vier keer in de 500cc en twee keer in de 350cc-klasse. In zijn carrière wint hij zes keer de TT. Duke wordt in 1950 prof en gooit meteen hoge ooien. De Engelsman wint gelijk de Isle of Man TT en eindigt uiteindelijk als tweede in het wereldkampioenschap (in beide klasses), in de koningsklasse slechts met één puntje minder dan Umberto Masseti.

Het jaar daarna (1951) komt hij pas echt op stoom. In de 350cc-klasse wint de Norton-coureur talloze races, op een 500cc-motor wint hij drie keer, waaronder in Assen/Hooghalen. Ook schrijft hij in beide klasses het wereldkampioenschap op zijn naam. In 1952 wint hij in de 350cc-klasse de TT en wordt hij opnieuw wereldkampioen. Duke ruilt dan zijn Norton in voor een Gilera, iets waar veel Britten niet zo blij mee zijn. Professioneel gezien blijkt […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Uit het archief: iconen van de TT