Het laatste formule 1 nieuws

Valsspelerij in de Formule 1: Spygate, Crashgate en meer

Valsspelerij in de Formule 1: Spygate, Crashgate en meer

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

In de rijke Formule 1-historie zijn er talloze gevallen geweest van valsspelerij of het overtreden van de reglementen om er voordeel uit te halen. Wat zijn de meest memorabele kwesties? We bespreken ze in onderstaand artikel.

De Formule 1 is de afgelopen decennia uitgegroeid tot een miljardensport. Elke milliseconde telt en kan het verschil zijn tussen winst en verlies. En daarmee gaan weer vele miljoenen gepaard. Het is dan ook niet gek dat de teams én coureurs continu op zoek zijn naar de grens van het toelaatbare. Soms wordt die grens – al dan niet bewust – overschreden. De ene keer heeft dat te maken met een andere interpretatie van de reglementen, andere keren is het pure valsspelerij. We blikken terug op de meest memorabele en opmerkelijke incidenten uit het rijke verleden van de Formule 1. Nigel Stepney (GBR) Ferrari Chief Mechanic Spygate – McLaren, seizoen 2007

Er valt een heel boek te vullen over het ‘Spygate’-schandaal dat in 2007 de Formule 1 in z’n greep hield. Hoofdmonteur Nigel Stepney werd door zijn werkgever Ferrari geschorst vanwege “onregelmatigheden ontdekt in de Ferrari-fabriek.” Vervolgens begon de Scuderia een rechtszaak tegen een McLaren-medewerker, naar later bleek hoofdontwerper Mike Coughlan. Wat was nou het geval? Stepney had een enorme hoeveelheid documenten doorgespeeld aan Coughlan. Het zou gaan om bijna 800 pagina’s vol geheime informatie over Ferrari. Coughlan stuurde zijn vrouw met al die documenten naar de lokale copyshop in Woking. De kopieerder van dienst kreeg argwaan en trok aan de bel. Dat bracht de geheime uitwisseling aan het licht en had verstrekkende gevolgen.

McLaren begon zelf een onderzoek en concludeerde dat geen enkel Ferrari-document “was doorgespeeld naar andere leden van het team of was toegepast op de auto.” Ook de FIA nam de zaak hoog op. De internationale automobielfederatie concludeerde dat McLaren in het bezit was geweest van de documenten maar vond geen bewijs dat de ontwerpgeheimen uit Maranello waren toegepast op de McLaren-bolide. Desondanks werd McLaren uit het constructeurskampioenschap geschrapt en kreeg het team bovendien een schrikbarende boete van honderd miljoen dollar. De coureurs zouden van niets hebben geweten en mochten daarom hun […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Valsspelerij in de Formule 1: Spygate, Crashgate en meer