Het laatste formule 1 nieuws

Veiligheid in de MotoGP: Airbags, helmen, laarzen en andere materialen

Veiligheid in de MotoGP: Airbags, helmen, laarzen en andere materialen

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Elke vorm van gemotoriseerde sport brengt gevaar met zich mee, al is er maar weinig zo gevaarlijk als de motorracerij. In tegenstelling tot Formule 1 en IndyCar genieten coureurs in de MotoGP weinig bescherming op de baan. Het is niet mogelijk om motorrijders door middel van een monocoque of een halo te beschermen.

Nergens werd dit zo duidelijk als tijdens de Oostenrijkse Grand Prix van 2020, toen een aanrijding tussen Franco Morbidelli en Johann Zarco zorgde voor een enorme ravage . De twee coureurs vlogen op volle snelheid door de grindbak terwijl de stuurloze motoren Valentino Rossi en Maverick Viñales bijna van hun machines maaiden. Wonder boven wonder kwam iedereen er zonder serieuze verwondingen vanaf.

De risico’s zijn groot en daarom wordt er continu gewerkt aan alle mogelijkheden om de coureurs zo goed mogelijk te beschermen. Hoewel er geen waterdicht systeem is om de veiligheid van rijders te garanderen, kunnen de maatregelen die ingevoerd zijn in de MotoGP het verschil maken tussen leven en dood. Helm van Johann Zarco, Pramac Racing Helmen

De mondiale motorsportbond FIM introduceerde in 2019 nieuwe regels met betrekking tot de helmen die coureurs gebruiken. Er is een homologatie ingevoerd om ervoor te zorgen dat de veiligheid optimaal is en om hoofdletsel zoveel mogelijk te voorkomen. In eerste instantie moeten fabrikanten van helmen voldoen aan een van de drie internationaal erkende kwaliteitskeurmerken: ECE in Europa, JIS in Japan en Snell in de Verenigde Staten. Alleen dan komen ze in aanmerking voor FIM-goedkeuring.

Ook het testprotocol van de FIM is een stuk strenger geworden. De geteste helmen worden nu op verschillende snelheden met een hoek van 45 graden tegen een oppervlak geworpen om te bekijken hoe ze de impact absorberen. Het oppervlak waar de impact op getest wordt is voorzien van schuurpapier, om de frictie op het asfalt na te bootsen. De helmen hebben bovendien een siliconen hoofd om de test zo representatief mogelijk te maken. De FIM heeft de eis gesteld dat een fabrikant tien verschillende maten ter homologatie aan moet bieden. Zodra de helmen goedgekeurd zijn, worden ze voorzien van een QR-code die gelinkt is aan […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Veiligheid in de MotoGP: Airbags, helmen, laarzen en andere materialen