Het laatste formule 1 nieuws

Verstappen en Red Bull mogelijk benadeeld door nieuwe F1-regels

Verstappen en Red Bull mogelijk benadeeld door nieuwe F1-regels

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

De Formule 1 koos er in het door het coronavirus gehinderde seizoen voor om de technische reglementen van 2020 mee te nemen naar 2021. De introductie van de compleet nieuwe auto’s werd bovendien uitgesteld tot 2022 en zo kon er veel geld bespaard worden. Echter, de vloer van de Formule 1-auto’s wordt wél aangepast, dit om de hoeveelheid downforce te beperken, onder andere omdat men anders vreest dat de banden de enorme hoeveelheid neerwaartse kracht niet meer aan kunnen.

Die vloer echter is een belangrijke steunpilaar voor het aerodynamische concept van Red Bull . Het team van Max Verstappen kiest al jaren voor een hoge rake van de auto. Dat houdt in dat de auto aan de achterkant aanzienlijk hoger op haar ‘poten’ staat dan aan de voorkant. Dat zorgt voor een enorme versnelling van de lucht die onder de auto stroomt. Vergelijk het maar met een tuinslang, waarvan je het uiteinde samenknijpt. Het water spuit er door een een lagedrukgebied veel sneller uit, hetzelfde gebeurt in zeker zin met de luchtstroom onder de Red Bull-bolides.

Dat betekent ook dat die lucht ook met veel meer kracht en snelheid op de aerodynamische onderdelen aan de achterkant van de Red Bull botst, zoals bijvoorbeeld de diffuser, met meer downforce aan de achterzijde van de auto tot gevolg. Door de hoge rake komen de aerodynamische onderdelen ook net wat rechter op te staan ten opzichte van het asfalt, met ook weer aerodynamisch gewin tot gevolg.

Echter, om dat concept te laten slagen, is het van belang dat zoveel mogelijk van de versnelde lucht onder de auto ‘gevangen’ blijft. Een zo groot mogelijke vloer, die het liefst zo breed mogelijk doorloopt tot aan de achterwielen van de auto draagt daar aan bij. Echter, de nieuwe regels schrijven voor dat de vloer nu al eerder naar binnen toe afbuigt, waardoor Red Bull en alle andere teams veel aan vloeroppervlakte inleveren.

En hoe kleiner de vloer is, hoe meer van die versnelde lucht aan de zijkanten van de vloer kan ontsnappen. Dat creëert niet enkel een ongewenste airflow rond de achterwielen, maar maakt ook dat er minder van […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Verstappen en Red Bull mogelijk benadeeld door nieuwe F1-regels