Het laatste formule 1 nieuws

Verstappen geeft kritiek op sprintrace format: 'Die regel is te risicovol'

Verstappen geeft kritiek op sprintrace format: ‘Die regel is te risicovol’

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Max Verstappen is duidelijk geen fan van de sprintrace. Volgend jaar zal de Formule 1 zes sprintraces plannen gedurende het seizoen. Volgens de Nederlander zijn er nog wel een aantal punten die verbeterd kunnen worden.

“Ik probeer altijd zoveel mogelijk punten te scoren. Je weet nooit wat er gebeurt. Wie weet maakt één puntje uiteindelijk het verschil” , vertelt Verstappen aan De Telegraaf . Dit weekend worden er veel fans verwacht, ook voor Verstappen. “Dat ik om het kampioenschap meevecht, helpt natuurlijk. Daarnaast heb ik hier over het algemeen dus goede resultaten neergezet. Ik vind het ook altijd leuk om hier te zijn en vind het circuit mooi. Ze zijn hier echt race-gek. En ik ook, dus dat komt mooi overeen.”

Dit weekend vindt de laatste race van het seizoen plaats. De Nederlander liet al weten geen fan te zijn van het nieuwe format . Volgend jaar zal de F1 een aantal veranderingen doorvoeren om de sprintrace te verbeteren. Zo zouden er meer punten verdiend kunnen worden, nu krijgt de winnaar er slechts drie. Ook zou de officiële titel pole position weer gaan naar de snelste coureur tijdens de kwalificatie op vrijdagavond en niet de winnaar van de sprintrace. Verstappen ziet verbeterpunten

“Ik heb zelf ook nog wel een paar dingen” , begint Verstappen. “De huidige regel dat je na de eerste training op vrijdag het hele weekeinde met dezelfde afstelling moet rijden, vind ik te risicovol. Ik ben van mening dat je de auto nog wel moet kunnen veranderen als je er niet helemaal blij mee bent.” In feite hebben teams slechts één uur de tijd om de perfecte afstelling te vinden voor de rest van het weekend.

“Pole moet inderdaad naar de snelste coureur op vrijdag gaan. Daarnaast vind ik het gek dat je bij een nieuwe motor de sprintrace wel vooraan mag starten, waardoor je nog punten kan pakken, en pas daarna achteruitgaat op de grid. Terwijl zo’n nieuwe motor je ook altijd een boost geeft wat performance betreft. Dan word je dus minder hard gestraft” , aldus Verstappen.

Lees het hele artikel op de volgende pagina Verstappen geeft kritiek op sprintrace format: ‘Die regel is te risicovol’