Het laatste formule 1 nieuws

Verstappen gist nog naar de reden waarom zijn band met 300 km ontplofte: ‘Pirelli moet gewoon eerlijk zijn’

Verstappen gist nog naar de reden waarom zijn band met 300 km ontplofte: ‘Pirelli moet gewoon eerlijk zijn’

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Max Verstappen is niet te spreken over de uitleg die bandenfabrikant Pirelli heeft gegeven voor zijn klapband tijdens de GP van Azerbeidzjan. Max Verstappen na afloop van de race in Bakoe waar hij uitviel vanwege een klapband. Beeld EPA Ja, Max Verstappen leidt nog steeds het wereldkampioenschap in de Formule 1. En ondanks zijn uitvalbeurt bij de laatste race in Azerbeidzjan was hij de morele winnaar dankzij de blunder in de slotronden van zijn titelrivaal Lewis Hamilton. Het nam allemaal niet weg dat Verstappen in aanloop naar de GP van Frankrijk op zondag nog volop bezig was met datgene wat hem in Bakoe overkwam. ‘Je moet gewoon eerlijk zijn.’

Terwijl hij in de slotronden op de zege afkoerste, ontplofte op het rechte stuk met ruim 300 kilometer per uur vanuit het niets zijn linker achterband. Krap twee weken later heeft Verstappen nog steeds geen duidelijk antwoord op wat er nou precies is gebeurd.

Dinsdagavond stuurde bandenfabrikant Pirelli een persbericht de wereld in met de boodschap dat het onderzoek naar Verstappens bandenpech was afgerond. De Italiaanse firma – sinds 2011 de enige bandenleverancier in de Formule 1 – stelde geen afwijkingen te hebben gevonden aan het eigen rubber en oordeelde dat de band lek was geraakt door ‘rijomstandigheden’. Legere bandenspanning?

Die woorden suggereerden geknoei met de banden, zoals racen met een lagere bandenspanning dan door Pirelli is voorgeschreven. Hoe lager die spanning, hoe meer grip. Er komt dan alleen ook meer druk op de structuur van de band te staan, met als risico spontane klapbanden. Vanwege die insinuatie kwam Red Bull gelijktijdig met het persbericht van Pirelli met een teamverklaring. De renstal benadrukte zich ‘te allen tijde’ aan de Pirelli-parameters te houden en schreef dat er niets mankeerde aan Verstappens auto.

De coureur zelf had donderdag, op de persconferentiedag in Frankrijk, het idee dat Pirelli vooral z’n best deed om de schuldvraag bij anderen te leggen. Red Bull heeft alle data van Verstappens auto en banden overhandigd aan de onderzoekers, zei Verstappen. Volgens hem waren al die waarden binnen de eisen van Pirelli. ‘En in Azerbeidzjan moest op zaterdag al de bandenspanning […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Verstappen gist nog naar de reden waarom zijn band met 300 km ontplofte: ‘Pirelli moet gewoon eerlijk zijn’