Het laatste formule 1 nieuws

Verstappen moet scoren in Monaco: vier stappen naar succes in het prinsdom

Verstappen moet scoren in Monaco: vier stappen naar succes in het prinsdom

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Als Max Verstappen zevenvoudig kampioen Lewis Hamilton wil bijbenen in de strijd om de wereldtitel moet hij zondag het kroonjuweel van de Formule 1 – de Grand Prix van Monaco – winnen. Excelleren in de smalle straten is geen sinecure. Vier stappen naar succes. Mac Verstappen donderdag tijdens de eerste trainingssessie door de straten van Monaco, 1: Grip

In Monaco is een superieure motor irrelevant. Nergens ligt in de Formule 1 het gemiddelde tempo zo laag: zo’n 170 kilometer per uur. Daarnaast zijn er achttien bochten in het minicircuit van 3,3 kilometer gepropt.

Het maakt een auto die goed door die bochten gaat essentieel. Verstappen heeft vanuit dat oogpunt een voordeel in Monaco. Zijn team bouwt van oudsher bolides die zowel stabiel als snel zijn in bochten. Daarvan profiteert de renstal in Monaco: slechts twee keer sinds 2010 scoorde Red Bull geen podium. Max Verstappen had geen aandeel in die prestatie: hij crashte tweemaal en eindigde als vierde, negende en vijfde.

Voormalig Formule 1-coureur Christijan Albers (46 races tussen 2005 en 2007) benadrukt alleen dat er geen garanties zijn in het prinsdom. Ja, een goede basis helpt. ‘Maar een hele goede auto kan ook heel slecht gaan in Monaco.’

Voor maximale grip op de openbare wegen in de stadstaat worden er vooraf al allerlei aerodynamische foefjes op de auto’s geplaatst, om ze via luchtstromen zoveel mogelijk op het asfalt te plakken. Teams offeren daarmee snelheid op de rechte stukken, die toch te kort zijn om op topsnelheid te komen. In de trainingen op donderdag en zaterdag zoeken de coureurs vervolgens naar de juiste afstelling, zodat de auto precies doet wat de rijder wil.

Dat is cruciaal in Monaco, zegt Albers, waar bolides centimeters langs de vangrail scheren. ‘Mensen denken weleens: waarom zijn ze toch het hele weekend met dat afstellen bezig. Maar dat luistert heel nauw. Het is aan de ene kant zoeken naar wat de coureur fijn vindt, zodat hij met zelfvertrouwen kan racen. Maar het is ook uitproberen hoe die auto de snelste ronde rijdt’, legt Albers uit.

Elk jaar is het weer opnieuw zoeken naar de beste afstelling, zegt Verstappen […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Verstappen moet scoren in Monaco: vier stappen naar succes in het prinsdom