Het laatste formule 1 nieuws

Voorbeschouwing GP Sakhir | Een kort en snel circuit in de woestijn

Voorbeschouwing GP Sakhir | Een kort en snel circuit in de woestijn

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Vanwege de coronapandemie heeft de Formule 1 de kalender in 2020 flink moeten aanpassen. Sommige circuits zijn weggevallen, oudgedienden zijn teruggekeerd en een paar locaties zijn toneel voor meerdere races. Dit zagen we aan het begin van het seizoen in Oostenrijk, even later in Silverstone te Groot-Brittannië en nu is het Bahrein die een tweede Grand Prix organiseert. Die is echter anders dan de twee voornoemde locaties. Een ingekort circuit

Het circuit in Bahrein werd afgelopen weekend gebruikt voor de Grand Prix en dat op de normale lay-out zoals die al jaren op de kalender staat. Uniek aan het circuit is echter dat alle mogelijke lay-outs een officiële FIA Grade 1-licentie hebben, waardoor de races in meer varianten gereden kunnen worden. Dit was niet mogelijk in Oostenrijk, waar überhaupt geen alternatieve lay-out is en in Silverstone waren de varianten niet officieel gekeurd.

Twee races in een land op dezelfde locatie kan saai zijn, maar kan ook voor spektakel zorgen. Wat Bahrein in ieder geval mee heeft is dat de lay-out anders is en dat komt met twee belangrijke punten. Allereerst is er op deze variant nog nooit een Grand Prix verreden waardoor het dus nieuw is voor de coureurs. Daarnaast is het een bijzonder korte variant, want een rondje zou in 54 seconden gereden kunnen worden.

Het circuit is met 3.543 meter aan de korte kant en kent drie lange rechte stukken, die afgewisseld worden door relatief haakse bochten. Halverwege het circuit is het meeste stuurwerk te vinden met bocht vier tot negen, maar desalniettemin zal het tempo zeer hoog zijn. Primair vanwege de rechte stukken en natuurlijk de korte lengte van het circuit. Dit zorgt er ook voor dat de Grand Prix uit maar liefst 87 rondjes bestaat. Jong circuit

De aanleg van het circuit werd in december 2002 gestart en dat op basis van het ontwerp van Hermann Tilke. Vanwege de vlakke omgeving kregen de ontwerpers vrij veel ruimte in het ontwerpen van de lay-out en dat leverde het technische circuit op wat normaal gebruikt wordt. Zoals echter vaker te zien is op circuits zijn er alternatieve lay-outs beschikbaar […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Voorbeschouwing GP Sakhir | Een kort en snel circuit in de woestijn