Het laatste formule 1 nieuws

Vrij zijn is... simracen

Vrij zijn is… simracen

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Foto Folkert Koelewijn Het begon met een onschuldige bureaustoel, een stuurtje en een pedalensetje van de MediaMarkt. Maar inmiddels staat er een gevaarte van 8.000 euro in het racekamertje van Robert Bults (46). Zijn racesimulator heeft hij helemaal zelf in elkaar gezet, zegt hij, om zich ervan te vergewissen dat de ervaring zo echt mogelijk is. Hij heeft zelfs coureurshandschoenen aangetrokken om het racegevoel na te bootsen. Net zoals Max Verstappen dat doet als hij gaat simracen in zijn woning in Monaco.

Vandaag rijdt Bults trainingsrondjes op Zandvoort, dat net als andere echte circuits voor thuisracers, met laserapparaten is ingescand. „Zandvoort ligt in de duinen”, dus zijn simulator schiet hem soms wel twintig centimeter in de lucht. Maar zelfs de kleine oneffenheden in het asfalt voelt hij, bijvoorbeeld door trillingen in het stuur. Alleen G-krachten zijn moeilijk na te bootsen, geeft hij toe. En hij kan natuurlijk niet spectaculair crashen zoals Romain Grosjean, die een paar maanden geleden in Bahrein uit een vlammenzee ontsnapte. „Die kon niet op de escapeknop drukken.”

Bults volgt de Formule 1 al sinds hij een tiener is, vertelt hij. Toen was hij fan van Ayrton Senna en Jos Verstappen, en reisde hij heel Europa af om races bij te wonen. Later heeft hij zelfs zijn racelicentie gehaald en een BMW gekocht waarmee hij op het circuit van Assen rondzoefde, dat vlak bij zijn woonplaats Bovensmilde ligt. Maar ja, „het kostenplaatje hè”. Racen is „niet te betalen” en het lukte hem niet om sponsoren te vinden. Dus nam hij in 2018 afscheid van zijn raceauto, en rijdt hij nu in virtuele wedstrijden die SimRace Vereniging Nederland organiseert.

De toptien haalt hij alleen als hij een goede dag heeft. Als je echt goed wil zijn, moet je er vele uren in stoppen, zegt hij, en hij werkt gewoon fulltime in een fabriek. Het zal ook niet helpen dat hij een „ gentleman driver ” is, die keurig binnen de lijnen van de baan rijdt en niet snel in een gaatje duikt om iemand in te halen. Hij wil niet een coureur eraf tikken die hoog in de ranglijsten staat, […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Vrij zijn is… simracen