Het laatste formule 1 nieuws

Waarom de pitstops van Max Verstappen een stuk langzamer worden (en wat kost hem dat?)

Waarom de pitstops van Max Verstappen een stuk langzamer worden (en wat kost hem dat?)

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Max Verstappen na zijn zege in de Formule 1 in Monaco. Foto: EPA / Gonzalo Fuentes Opschudding in de Formule 1-wereld. En vooral toch ook in het kamp van Red Bull en Max Verstappen. Pitstops worden binnenkort een stuk langzamer en dat is nadelig voor de Nederlandse coureur. Kan het hem zelfs de wereldtitel kosten?

De FIA, de internationale autosportfederatie die de baas is over de Formule 1, gaat pitstops namelijk langzamer maken in het kader van de veiligheid. Formule 1-teams wisselen banden over het algemeen in iets meer dan twee seconden. Er is één team dat het vaak sneller doet: Red Bull van Max Verstappen . Wereldrecord pitstop

In de zeven races die het huidige seizoen oud is, hebben de Red Bull-mannen de top zes snelste pitstops op hun naam weten te schrijven, waarvan er vier in twee seconden of sneller gingen. De drie snelste bandenwissels komen allemaal op naam van de pitcrew van Verstappen. Die ploeg zette in 2019 al een nieuw wereldrecord neer door de vier banden van Verstappen in een verbluffende 1.82 seconden te verwisselen.

Dat record zal voorlopig wel blijven staan. Niet alleen omdat het zo bizar snel is, maar vooral ook omdat het voorlopig technisch ook niet mogelijk zal zijn. Vanaf de Grand Prix van Hongarije, de elfde ronde van het WK op 1 augustus, zullen pitstops significant langzamer gaan. De FIA stelt strengere regels op voor pitstops. Wielmoer

Nu is het zo dat monteurs middels een knop op hun ‘ wheelgun ’, waarmee ze de wielmoer vastdraaien, aangeven wanneer een band vast goed vastzit. Is dit bij alle vier de banden zo, registreert software dat alle wielmoeren goed vastzitten, en kan de auto weer vertrekken. Het verschilt echter per team wanneer een wielmoer echt vastzit en wanneer het sein wordt gegeven. Dat kan tijdwinst, maar volgens de FIA kan het ook onveilige situaties opleveren.

Het gebeurt soms dat een Formule 1-auto de pitstraat wordt uitgestuurd met een loszittend wiel, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden. Vaak heeft dit te maken met dat de auto te snel wordt weggestuurd door de pitcrew. Om zulke situaties in […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Waarom de pitstops van Max Verstappen een stuk langzamer worden (en wat kost hem dat?)