Het laatste formule 1 nieuws

Waarom Red Bull wederom dreigt de Formule 1 te verlaten

Waarom Red Bull wederom dreigt de Formule 1 te verlaten

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Nu Red Bull eind 2021 motorleverancier Honda verliest, moet het naarstig op zoek naar een nieuwe motorleverancier. Daarbij wil het team niet weer als klantenteam door het leven gaan, waardoor er maar een optie over blijft: de Honda-motoren en bijbehorende technologie kopen en zelf een motorentak runnen.

Dit is echter zeer complex, waarbij de ontwikkeling van de motoren niet door Red Bull zelf gedaan kan worden. In het kader van het terugdringen van de kosten én het zorgen voor een competitief speelveld, wil Red Bull dat de ontwikkeling van de Formule 1 -motoren eind 2021 bevroren wordt.

Op deze manier kan het team in 2022 racen met de Honda-motoren uit 2021, die wel onderhouden kunnen worden, maar waarbij er geen tientallen miljoenen gemoeid zijn met de ontwikkeling van de complexe motoren.

Het vertrek van Honda zorgt ervoor dat de spanningen in de Formule 1 wederom toenemen. De huidige motorformule zou tot en met 2025 blijven bestaan, diverse uitzonderingen buiten beschouwing gelaten, maar diverse partijen willen nu een nieuwe motorformule in 2023 of 2024. Dit omdat het voor nieuwe motorleveranciers, zoals Porsche, totaal niet interessant is om onder de huidige condities in de Formule 1 in te stappen. Wat betekent het bevriezen van de motoren?

Insteek is dat bij het bevriezen van de motoren er maximaal 10 tot 15 PK verschil mag zitten tussen de beste en de slechtste motor. Red Bull wil dat de motoren niet langer de winnaars van de races bepalen en dat de kosten voor de motoren in de Formule 1 aanzienlijk omlaag gaan.

Motorleveranciers spenderen tientallen miljoenen per jaar, iets dat haaks staat op de budgetlimiet die in 2021 ingevoerd wordt. Klantenteams betalen ook een bedrag van $ 15 tot $ 20 miljoen per jaar voor motoren en motorfabrikanten besteden $ 50 miljoen per jaar (of meer) aan het ontwikkelen van hun power units.

Een ‘balance of performance’ kan door de sterkste motor wat af te remmen, of door de teams met de sterkste motor minder brandstof mee te geven, waardoor de motoren zuiniger wordt afgesteld.

Ferrari is fel tegen het voorstel van Red Bull en wil dat de ontwikkeling van […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Waarom Red Bull wederom dreigt de Formule 1 te verlaten