Het laatste formule 1 nieuws

Waarom Verstappen mag hopen op een gevecht met Mercedes in Portugal

Waarom Verstappen mag hopen op een gevecht met Mercedes in Portugal

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Spins, rode vlaggen, een ploffende Honda-motor én een crash van Max Verstappen met Lance Stroll. Aan actie geen gebrek in Portugal, waar de vaak zo saaie F1-trainingen geen seconde verveelden. Welke conclusie kunnen de F1-coureurs nu trekken na 3 uur aan vrije training?

De eerste is dat het een lastig baantje is in Portugal. Hoogteverschillen, aflopende en oplopende remzones die voor blokkerende wielen zorgen. Weinig grip, de nodige wind, kortom omstandigheden die coureurs met regelmaat een fout laten maken. Hoe je auto goed af te stellen voor het voor de Formule 1 nieuwe circuit?

Max Verstappen was in de eerste training ontevreden over de basisafstelling van zijn RB16. Red Bull had een te kleine achtervleugel gemonteerd, waardoor er te weinig downforce aan de achterzijde van de wagen was. Het gevolg: Verstappen spinde. Los van het onder de knie krijgen van de baan en het finetunen van de set-up was de Nederlander onderweg met enkele nieuwe onderdelen op zijn wagen. De geel/groene Flow-vis verf verraadde dat het onder meer ging om een gewijzigde brake duct voor de voorremmen.

In het tweede deel van de training versnelde Verstappen op de harde band en ondanks stokoude banden perste hij er een derde tijd uit, op acht tienden van de snelste Mercedes . Een groot gat? Ja, maar Verstappen reed zijn tijd op de harde band, terwijl zijn concurrenten dit op de medium band deden.

De tweede sessie liet zien dat Verstappen er goed bij zat. Op de medium banden was hij het snelste, tot Valtteri Bottas op de zachte band onder zijn tijd door dook. Het gaatje van een halve seconde stemde tevreden, in de wetenschap dat het verschil tussen de compounds ook zoiets bedraagt. Verstappen maakte zich klaar voor een run op de zachte band, maar kwam daarbij in aanraking met Lance Stroll en in de slotminuten focust de Red Bull-coureur zich op de langere runs.

Reden tot paniek is er allerminst. Los van de moeizame openingsfase, waarin Red Bull aan het zoeken en experimenteren met de auto was, kende Verstappen een goede pace. De tijden kwamen redelijk makkelijk tot stand en afgaand op de sectortijden […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Waarom Verstappen mag hopen op een gevecht met Mercedes in Portugal