Het laatste formule 1 nieuws

Wat ging er mis bij Joyne? Het verhaal van begin tot het einde

Wat ging er mis bij Joyne? Het verhaal van begin tot het einde

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Er wordt steeds meer duidelijk over de manier waarmee Joyne zich een plaats binnen de Nederlandse distributiewereld wilde verschaffen. Een manier waar uiteindelijk veel satellietkijkers financieel de gevolgen van moeten dragen. Zo sloot Joyne tot zelfs enkele dagen voor de faillissementsaanvraag nog jaarabonnementen af die vooraf werden betaald. Samen met de noodzakelijke aanschaf van de CI+ module(s) kan het n dit soort gevallen tot een schadepost van enkele honderden euro’s leiden. Ook prepaid betaalde flexibele abonnementen zijn niets meer waard. De internetsite om als flexibele klant het prepaid-abonnement te activeren is namelijk niet meer bereikbaar. Satellietspeciaalzaken die als Joyne dealer fungeerden hebben in veel gevallen een voorraad CI+ modules op de planken die onverkoopbaar is geworden. Eutelsat

Het verhaal van Joyne begint op 5 december 2016 toen Joyne BV in Drachten werd opgericht. Het duurt nog bijna een jaar voordat na meerdere uitstellen Joyne uiteindelijk met de distributie van een op Nederland gericht zenderaanbod begint. In eerste instantie heeft de nieuwe satelliettelevisieaanbieder in gedachte om op de Astra3 -satelliet uit te gaan zenden, dezelfde satellietpositie waar ook Canal Digitaal op te vinden is. Dit gaat uiteindelijk niet door. In de satellietbranche gaat daarna al snel het gerucht dat Canal Digitaal-eigenaar M7 Group (het huidige Canal+ Luxembourg) de komst van Joyne op deze satellietpositie heeft geblokkeerd door satellieteigenaar SES de duimschroeven aan te draaien. Uiteindelijk vindt Joyne in Eutelsat een nieuwe distributiepartner. Joyne gaat uitzenden op de minder gebruikte Eutelsat 9B-satelliet op 9 graden oost. Joyne wilde iets wat niet kon

Joyne werd opgericht door personen die bekend zijn in de satellietbranche. De nieuwe satelliettelevisieaanbieder moest dingen anders gaan doen die bij Canal Digitaal in de ogen van satellietspeciaalzaken en veel satellietkijkers verkeerd gingen. De dealers speelden daarbij een belangrijke rol. De satellietkijker werd gelokt onder meer de belofte dat er minder zenderwijzigingen zouden plaatsvinden, dat zenders op dezelfde frequentie zouden blijven uitzenden en de abonnementsprijs die jaar lang niet zou worden verhoogd. Juist in deze periode van drie jaar verhoogden contentleveranciers als NPO , Disney en Discovery/Eurosport de distributievergoeding fors. Joyne ging gelijktijdig op prijsniveau de concurrentie met […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Wat ging er mis bij Joyne? Het verhaal van begin tot het einde