Het laatste formule 1 nieuws

Wat is een 'undercut' in de Formule 1?

Wat is een ‘undercut’ in de Formule 1?

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

In een poging een Formule 1 Grand Prix naar je toe te trekken, heb je als team veel strategische mogelijkheden tot je beschikking. Een snelle auto bouwen kan ontzettend helpen, een pitstop uitsparen door goed bandenmanagement ook, maar de ‘undercut’ is misschien wel één van de krachtigste strategische wapens uit de Formule 1, zelfs als je op papier niet de snelste auto tot je beschikking hebt.

De term ‘undercut’ laat zich zich letterlijk vertalen als ergens ‘achter langs snijden’. Een coureur snijdt zichzelf als het ware weg achter zijn voorganger die hij tracht in te halen. De pitstop staat centraal en voor het succes van de undercut is de Formule 1-coureur voor een groot deel afhankelijk van zijn pitcrew. Een perfecte pitstop is nodig om een undercut te laten slagen. De uitvoering

Het idee van een undercut is eigenlijk heel simpel. Tijdens een pitstop haal je nieuwe, verse banden. Nieuwe banden zijn vrijwel altijd sneller dan oude banden, zélfs als deze een compound harder zijn. Dat betekent dat je direct na je pitstop harder kunt rijden dat diegene die op de baan voor je lag op oude banden.

Dat verschil in performance kan in extreme gevallen oplopen tot meerdere seconden per ronde, waardoor een achterstand kan worden omgezet in een virtuele voorsprong. Als de koploper op zijn beurt een pitstop maakt, valt hij terug tot achter de coureur die de undercut probeerde. Vaak zie je dan ook dat de partij die voorop lag een ronde later direct zijn pitstop maakt, om het verlies in rondetijd te beperken tot dat ene rondje. Moeilijk te verdedigen

Wat maakt de undercut zo krachtig? Welnu, als voorop liggende partij kun je je nauwelijks wapenen tegen een undercut. ‘Meeklappen’ is er niet bij, want je komt er pas achter dat iemand achter jou de pits in duikt als je het in je spiegels ziet gebeuren en dan is het natuurlijk al te laat om te reageren.

Kun je er dan niet voor zorgen dat jij als voorop liggende partij als eerste de pits in duikt? Nee, eigenlijk niet. Want het perfecte moment daarvoor is lastig te bepalen. […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Wat is een ‘undercut’ in de Formule 1?