Het laatste formule 1 nieuws

"We moeten de stad heroveren", interview met Cowboy-oprichter

“We moeten de stad heroveren”, interview met Cowboy-oprichter

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Cowboy is een Belgische start-up die de beste elektrische stadsfietsen wil maken. Het bedrijf haalde bij een kapitaalronde 23 miljoen euro op en levert zijn product, de Cowboy 3 af. Het het gaat om een hippe elektrische fiets die je met een app op je telefoon verbindt. Slagen deze fietsen erin om de auto uit de stad te krijgen? Cowboy e-bikes

Met een druk op de knop van je Cowboy-app springen de lichten aan voor- en achterkant aan en is de motor klaar ondersteuning bij het trappen. De app helpt ook bij navigatie, leidt je langs plaatsen met minimale luchtverontreiniging en toont ook de geschatte accucapaciteit wanneer je bij je bestemming arriveert. Achteraf, na je je ritje met de Cowboy 3, krijg je nog statistieken van de rit te zien zoals de totale duur en gemiddelde snelheid.

Al heb je al deze features niet eens nodig om te zien dat Cowboy het over een andere boeg gooit met zijn fietsen. Als je aan e-bikes denkt, schiet je vast een beeld in het hoofd van zware damesfietsen, veelal bereden door senioren, die met een stevige motor zijn uitgerust en een klein display op het stuur. De Cowboy daarentegen heeft een strak en sportief design. Al betaal je ook wel een premium prijskaartje van 2290 euro.

“Mijn collega’s hadden een bedrijf dat maaltijden thuis bezorgt, en wat opviel was dat niemand van de bezorgers een elektrische fiets wilden gebruiken. Ook al werkten ze in grote steden zoals Parijs en Londen, was het dus veel efficiënter voor hen. We zijn toen vragen gaan stellen, en zo bleek dat elektrische fietsen aanvoelden als ‘valsspelen’, en ze zien eruit alsof ze voor onze grootouders zijn gemaakt”, Androidworld spreekt met Tanguy Goretti, een van de oprichters van Cowboy.

De Cowboy-oprichters (v.l.n.r): Adrien Roose, Tanguy Goretti en Karim Slaoui

“Voor ons was het heel interessant om kritisch te kijken naar de elektrische fietsen die destijds op de markt waren. Ze leken heel zwaar, onhandig en slecht ontworpen. Toch deden die e-bikes goed, veelal bij 45-plussers, maar in België waren ze goed voor 40 procent van de verkoop van […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina “We moeten de stad heroveren”, interview met Cowboy-oprichter