Het laatste formule 1 nieuws

Wielrennen moet veiliger, maar de nieuwe maatregelen zijn nog weinig concreet

Wielrennen moet veiliger, maar de nieuwe maatregelen zijn nog weinig concreet

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Veiligheid in wielrennen Wielerfederatie UCI heeft maatregelen aangekondigd om de sport veiliger te maken. Ploegen pleitten voor een onafhankelijke organisatie die daarop toeziet en parcoursen checkt. Maar zover is het nog niet. Bij de aankomst van de tweede etappe van de Ster van Bessèges, afgelopen donderdag in de Franse plaats La Calmette, ontbraken dranghekken. Na een seizoen dat in de eerste dagen van augustus werd ontsierd door valpartijen met vermijdbare oorzaken en levensbedreigende gevolgen, heeft de internationale wielerfederatie UCI afgelopen donderdag een lijst met maatregelen opgesteld die de veiligheid van renners tijdens de koers zouden moeten verbeteren. Tijdens het WK veldrijden in Oostende vorig weekeinde kwam het uitvoerend comité van de federatie online bijeen. Na een eerdere consultatie met ploegen, wedstrijdorganisatoren en renners werden „ambitieuze veranderingen” aangekondigd die impact zullen hebben op „de gewoonten en gedragingen” van alle betrokkenen in de wielersport. De meeste voornemens zijn echter nog weinig concreet, waardoor de vraag rijst in hoeverre ze zullen worden nageleefd en gehandhaafd. Een woordvoerder van de UCI vindt het „prematuur” om de voorstellen nu nader toe te lichten.

Uit een verklaring van de UCI komt naar voren dat de kwaliteitseisen voor dranghekken in de laatste honderden meters van een wedstrijd prioriteit krijgen. Na het ongeluk in de eerste etappe van de Ronde van Polen op 5 augustus, waarbij Fabio Jakobsen door collega-sprinter Dylan Groenewegen vlak voor de finish in de hekken werd geduwd en ernstige verwondingen aan zijn aangezicht en kaak opliep, ontstond een discussie over de ijzeren hekken die de wedstrijdorganisatie had neergezet. Jakobsen viel er met een snelheid van 80 kilometer per uur doorheen, omdat de hekken niet aan elkaar vaststonden en er geen kunststof boarding aan was bevestigd, zoals in de Tour de France gebruikelijk is.

De UCI zegt met onmiddellijke ingang „gevaarlijke sectoren” in een parcours, met name die in de laatste honderden meters van een sprintetappe, op veiligheid te gaan controleren. Ook worden eisen gesteld aan het gewicht van de hekken en moeten ze aan elkaar worden bevestigd. „Experts” gaan de voornemens nog concreet uitwerken. Ze gaan pas gelden vanaf volgend seizoen, omdat „belanghebbenden” de tijd […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Wielrennen moet veiliger, maar de nieuwe maatregelen zijn nog weinig concreet