Het laatste formule 1 nieuws

Wordt Stoffel Vandoorne de eerste wereldkampioen Formule E?

Wordt Stoffel Vandoorne de eerste wereldkampioen Formule E?

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Vorig seizoen won Stoffel Vandoorne de laatste race. Het leverde hem de 2e plaats in de eindstand op. Op de eerste Formule 1-race van 2021 is het nog een maand wachten. De elektrische tegenhanger Formule E begint morgen. Stoffel Vandoorne gaat met zijn Mercedes voor niets minder dan de allereerste wereldtitel. 7 dingen die u moet weten over het 7e Formule E-kampioenschap.

Het 7e seizoen van het Formule E-kampioenschap wordt het eerste met een officiële wereldtitel. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne (28) gaat voor niets minder dan die hoofdprijs.

Eenvoudig wordt dat niet. Dankzij een zege in de slotrace wipte de Mercedes-man vorige zomer nog naar de 2e plaats in de eindstand, maar wel op grote afstand van nummer 1 Antonio Felix da Costa. De Portugees reed vorig seizoen 158 punten bij mekaar, Vandoorne finishte met 87 achter zijn naam.

Ervaring is een groot pluspunt in de Formule E. Een elektrische auto is anders racen dan een auto met een klassieke motor. En op ervaring heeft Da Costa een flinke streep voor op Vandoorne. Hij staat voor zijn 6e Formule E-seizoen, Vandoorne voor zijn 3e.

Da Costa’s team DS Techeetah draait ook al langer mee. De Chinezen hebben al 5 seizoenen op de teller, Mercedes eentje (plus eentje van partner HWA). De Portugese rijder Antonio Felix da Costa (DS Techeetah) is de titelverdediger.

Die kans is klein. Enerzijds omdat ervaring een grote rol speelt in de Formule E. In de Formule 1 duurde het vorig decennium ook 4 jaar vooraleer de Duitsers enkel kruimels overlieten aan de andere teams.

Anderzijds omdat de (financiële) bewegingsruimte veel kleiner is in de Formule E. De budgetten liggen een pak lager waardoor de teams ook meer aan mekaar gewaagd zijn.

Vorig seizoen bijvoorbeeld verdeelden 6 teams 11 overwinningen onder mekaar. In 2018-2019 konden zelfs 8 renstallen een keer vieren (in 13 races).

“De auto’s lijken veel meer op mekaar”, legt Stoffel Vandoorne uit in onze podcast Thuismatch. “Het chassis ziet er bij elk team hetzelfde uit, enkel de elektrische aandrijving mogen de constructeurs zelf ontwikkelen. Dat maakt dat de marges tussen de teams veel kleiner zijn dan in de Formule 1.” […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Wordt Stoffel Vandoorne de eerste wereldkampioen Formule E?